8 tips om die jetlag helemaal voor te zijn

Argh. Niets stommer dan na een prachtreis, zo’n drie dagen in het midden van de nacht klaarwakker te zijn, maar ‘s avonds wel omvallen van de slaap. Herkenbaar? Hallo jetlag! Hoe geraken we het best van jou af? 

Wat veroorzaakt net die jetlag?

Ons lichaam is geprogrammeerd om een aantal dingen te doen tijdens een periode van 24 uur, zoals eten en slapen. Deze routines worden helemaal overhoopgegooid wanneer we door verschillende tijdszones gaan vliegen. Extreme vermoeidheid, indigestie, buikklachten, geen eetlust, geheugen en concentratieproblemen: niet de meest aangename dingen, toch? Dit zijn de meest voorkomende symptomen van jetlag, maar iedereen is natuurlijk anders. Dus als je volgende vraag ‘hoe lang duurt het eer ik over deze jetlag ben?’ is, dan moeten we je teleurstellen, want jetlag is voor iedereen anders, afhankelijk van je leeftijd, gezondheid en de stress die je ervaart.

Zijn bepaalde landen erger voor je jetlag?

Er is een bekende uitdrukking: west is best, east is beast. Als je richting Oosten gaat moet je namelijk gaan slapen wanneer je lichaam net wakker aan het worden is. Studies hebben getoond dat het een volledige dag duurt om te herstellen van elke tijdszone waardoor je reist. Heavy!

1. Maak je kalender leeg

Sommige mensen werken tot de seconde dat ze op het vliegtuig stappen, maar het is toch beter om je vakantie fris te beginnen, en niet doodop.

2. Slaap lekker de nacht voor je vlucht

Jezelf lekker moe maken voor een vlucht door nachtje door te doen? Geen goed idee. Last-minute veranderingen aan je routine zorgt er alleen maar voor dat het moeilijker wordt voor je lichaam om zich aan te passen aan de nieuwe tijdszone.

3. Vermijd om ‘s nachts aan te komen

Als het mogelijk is natuurlijk. Het is alleszins fijner om overdag aan te komen, dan blijf je namelijk makkelijker wakker.

4. Split je trip

Als je echt heel lang moet vliegen, is een tussenstop misschien vervelend maar wél goed voor je jetlag. Een nachtje ergens overnachten kan veel doen voor je lijf.

5. Vermijd de bar

Een lekker gin-tonic om je reis te beginnen? Verleidelijk! Maar de effecten van alcoholop die hoogte zullen vermoeidheid en uitdroging verergeren.

6. Zeg nee tegen slaappillen

Zeer verleidelijk! Maar helaas zijn ze het niet waard. Ze helpen niets aan je jetlag en zorgen er alleen voor dat je wazig bent tijdens de landing. Doe het op de natuurlijke manier. Je kan altijd gratis heet water vragen, dus waarom neem je niet je eigen thee mee?

7. Koffie: nope

Vermijd cafeïnedrankjes zoals koffie, cola of energiedrankjes. Deze drankjes verstoren je slaap en verlengen je jetlagherstel. Water water, en de rest komt later.

8. Zet je uurwerk goed

Van zodra je op het vliegtuig bent, kan je je horloge op de tijd van je bestemming zetten.