Documenten & Gezondheid
Reizigers met de Belgische nationaliteit dienen in bezit te zijn van een internationaal paspoort dat geldig is tot ten minste zes maanden na retourdatum.
Voor Cambodja is een visum verplicht dat je ter plaatse aan de grens kan verkrijgen. Je neemt hiervoor ± 30 USD per persoon in cash mee en drie identieke pasfoto’s per persoon. Voor Laos is eveneens een visum verplicht dat je ter plaatse bij aankomst kan verkrijgen. Hiervoor dien je ± 40 USD per persoon in cash te voorzien en twee identieke pasfoto’s.
Zorg best voor een uitgebreide reisverzekering, en hou je polisnummer op zak, samen met de noodnummers van je verzekeringsmaatschappij.
Geen enkele vaccinatie is verplicht. Aan te bevelen zijn vaccinaties tegen tetanus, hepatitis A&B en buiktyfus. Het leidingwater is nooit drinkbaar. Het is belangrijk om muggenwerende middelen ook overdag te gebruiken, dit ter preventie van Dengue en chikungunya (knokkelkoorts).Voor richtlijnen verwijzen we je door naar je huisarts of het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen (reisadvies: 03 247 66 66of surf naarwww.itg.be).
Betalingen & Hotels
Je neemt best US dollars of euro’s mee die je kan wisselen tegen de lokale munt. Geld kan zowel in banken als in hotels gewisseld worden tegen de officiële koers. Voor Cambodja moet je zeker cash USD meenemen. In de toeristische sector wordt bijna uitsluitend USD gebruikt, ook voor kleine kosten. Je krijgt soms wisselgeld terug in de lokale munt, Cambodjaanse riel (KHR), die je opnieuw kan gebruiken. In Laos wordt kip (LAK), de lokale munt naast de Thaise baht en US dollars gebruikt; in kleinere plaatsjes verwacht men dat je in kip of baht betaalt. Er zijn biljetten van 1, 5, 10, 20, 50, 100, 500, 1000, 2000 en 5000 kip. De biljetten onder de 100 kip zijn bijna niet meer in omloop. In de grotere plaatsen en steden kan je met USD en baht betalen. Neem voldoende cash mee, omdat er geen bankautomaten zijn. De huidige wisselkoers in Cambodja zie je hier, die van Laos zie je hier.
Creditcards (Visa en MasterCard) kunnen gebruikt worden in de meeste hotels in de grote steden.
Het is de gewoonte om zowel in Laos als Cambodja fooien te geven wanneer je tevreden bent over de geleverde diensten. Je lokale gids tip je ongeveer 5 USD per dag en je chauffeur de helft van dit bedrag. In de restaurants mag je 10% van de rekening als gebruikelijke fooi beschouwen en in je hotel kan je 1 USD geven om je koffers naar de kamer te laten brengen.
Alle hotels in ons aanbod gaan van comfortabel tot luxueus, ze hebben een prima en complete inrichting en bieden een voortreffelijke service. Behalve de door ons voorgestelde hotels, kan Tooku in principe elk ander hotel in Cambodja en Laos op aanvraag aanbieden.
Praktisch
De elektrische spanning in Cambodja en Laos bedraagt 220 volt. Gelieve er rekening mee te houden dat de elektriciteit kan uitvallen, neem voor alle zekerheid dus een zaklamp mee.
Het tijdsverschil met Cambodja en Laos is +5 uur in onze zomertijd en +6 uur in onze wintertijd.
Cambodja heeft een tropisch klimaat met twee moessonperiodes. Een koelere, droge noordoostmoesson in de winter en een vochtige, warme zuidwestmoesson met regenbuien van juni tot oktober. Het is altijd warm in Cambodja, behalve in de berg- en kustgebieden. De regenperiode voor Laos begint in de maand mei en loopt tot en met oktober. De temperatuur in Laos is afhankelijk van de hoogte, in maart en april is de temperatuur al gemiddeld 38°C. In de bergen is de temperatuur het hele jaar zo’n 10°C lager dan in de rest van het land. De temperatuur in Laos is afhankelijk van de hoogte, in maart en april is de temperatuur al gemiddeld 38°C. In de bergen is de temperatuur het hele jaar zo’n 10°C lager dan in de rest van het land.
Zowel in Cambodja als Laos is het verboden voor toeristen om een auto te huren. In de grote steden kan je steeds een officiële taxi of een brommertaxi nemen en spreek je op voorhand met de chauffeur een prijs af. In en rond de grote toeristische centra zijn de wegen van redelijke kwaliteit maar wanneer je het binnenland intrekt moet je rekening houden met stoffige en hobbelige wegen.