Corona ligt nog niet helemaal achter ons, maar we dromen alvast weg naar die eerste verre reis! Je vraagt je vast af waar je veilig naartoe kan gaan, wanneer je best boekt en hoe je je best voorbereidt als het, eindelijk (!), zover is. We willen dat iedereen die met Tooku reist met een gerust hart op rondreis vertrekt. Daarom beantwoorden we graag de veelgestelde vragen in verband met COVID-19 en de mogelijke impact op je reis.
Is je vraag nog niet beantwoord of heb je een vraag die niet over de Coronapandemie gaat? Kijk gerust eens op onze algemene veelgestelde vragen of geef ons een seintje.
Wat kan je van ons verwachten?
- 24 uur per dag bereikbaar om bijstand te verlenen
- Dagelijkse opvolging van de lokale maatregelen
Je volgende bestemming is?
Een positief reisadvies voor je vakantiebestemming is niet altijd voldoende om de reis door te laten gaan. Om een volkomen onbezorgde vakantie te beleven houden we rekening met:
- Geen quarantaine plicht op je vakantiebestemming na aankomst
- De vlucht(en) bevestigd zijn
- De geboekte accommodaties (of een gelijkwaardig alternatief) open zijn
- Het programma uitgevoerd kan worden
- Hygiëne en veiligheid volgens Covid-19 regelgeving
Financiële zekerheid
Je kunt met een gerust hart een vakantie boeken. Je voorschot en saldo worden gewaarborgd door de insolventieverzekering. En als je geboekte reis door ons wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, dan heb je je recht op een terugbetaling van het door ons ontvangen bedrag. Of boek meteen om naar een andere afreisdatum of bestemming.
Veelgestelde vragen voor vertrek
Wanneer zal Tooku je reis annuleren?
Wij annuleren de rondreis indien we de veiligheid van onze reizigers niet kunnen garanderen.
Ook bij belangrijke wijzigingen (wijziging in regio/bestemming, wijziging in elk element dat aan de bevestiging is toegevoegd als essentiële voorwaarde) die een impact hebben op je reisprogramma, zal de reis worden geannuleerd. Niet-belangrijke wijzigingen zijn o.a. hotelwijzigingen, wijzigingen in maaltijden, vluchtschema’s en keuze luchtvaartmaatschappij. We zoeken steeds naar een evenwaardig alternatief zonder prijsverhoging. Indien een alternatief van lagere kwaliteit wordt voorgesteld, zal een gepaste prijsvermindering worden voorzien.
Kan ik mijn reis zelf kosteloos annuleren indien ik bij terugkeer in verplichte quarantaine moet of als ik niet akkoord ben met de lokale veiligheidsvoorschriften (bijvoorbeeld mondmaskerplicht)?
Nee, je kan niet kosteloos annuleren. We verwijzen hiervoor naar de algemene en bijzondere voorwaarden. Indien je hebt gekozen voor onze optionele annulatieverzekering is deze situatie ook niet gedekt. Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met je verzekeraar.
Indien de lokale veiligheidsvoorschriften de voorziene uitvoering van de rondreis onmogelijk maken, zal Tooku de rondreis annuleren en zal je de terugbetaling ontvangen van het door ons ontvangen bedrag.
De COVID-19 informatiefiche gepubliceerd in onze brochure en op onze website bevat de mogelijke maatregelen die kunnen gelden en die de voorziene uitvoering van de rondreis niet onmogelijk maken.
De reisdocumenten zullen je meer specifiek informeren over de geldende maatregelen op bestemming.
Welke documenten heb ik nodig om te reizen?
Om momenteel te reizen met Tooku is een volledige vaccinatie tegen COVID-19 (van ten minste 14 dagen voor vertrek in geval van Pfizer, Moderna of AstraZeneca en ten minsten 28 dagen voor vertrek in geval van J&J) vereist.
Als je reis door kan gaan, ontvang je een handig overzicht van alle opgelegde maatregelen op dat ogenblik. Verschillende bestemmingen verplichten reizigers voor vertrek een lokalisatieformulier in te vullen, een app te downloaden, een negatieve PCR- of antigeen-test voor te leggen, enzoverder.
Wij informeren jou over de in te vullen formulieren en vereiste formaliteiten. Houd er rekening mee dat het invullen en meenemen van de juiste formulieren en voldoen aan de vereiste formaliteiten ten allen tijden jouw eigen verantwoordelijkheid is.
Wat indien mijn noodzakelijke reisformaliteiten niet vervuld zijn?
Het bekomen van de noodzakelijke reisformaliteiten, zoals een geldig paspoort, visa, verplichte inentingen en indien nodig een negatieve coronatest, is de verantwoordelijkheid van de reiziger.
We raden aan tijdig contact op te nemen met de nodige instanties: visumbalie, je geneesheer, het Tropisch Instituut voor Geneeskunde en/of het Test Center op Brussel Airport. Indien jouw reisformaliteiten niet tijdig in je bezit zijn, kan je niet kosteloos annuleren. Tooku zal bijstand verlenen om de reiziger alsnog op bestemming te krijgen, maar de kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor rekening van de reiziger.
Ook onze optionele annulatieverzekering dekt deze kosten niet. Heb je een eigen annulatieverzekering? Neem dan contact op met je verzekeraar om na te gaan of de annulatiekosten en/of wijzigingskosten al dan niet gedekt zijn.
Wat moet ik doen bij de start van mijn geboekte reis?
Als je een PCR-test moet laten afnemen voor vertrek, maak dan tijdig je afspraak! Het tijdstip dat je de test moet laten afnemen is afhankelijk van de vereiste geldigheid die noodzakelijk is voor de bestemming.
Vertrek rustig en ruim op tijd en controleer of je alle nodige formulieren en reisdocumenten bij je hebt voor je naar de luchthaven vertrekt.
Ga alleen op reis als je geen gezondheidsklachten hebt. Bij aankomst op de luchthaven van jouw bestemming kan een temperatuurmeting worden gedaan. Als jouw temperatuurmeting hoger uitvalt, is het op eigen risico om geweigerd te worden. Zorg dat je dus een goede annulatieverzekering en reisbijstandsverzekering hebt afgesloten!
Wat indien ik positief test op corona voor vertrek?
Ik kan niet kosteloos annuleren. We verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden. Indien je hebt gekozen voor onze optionele annulatieverzekering, dan wordt er een medisch dossier geopend. Indien de verzekeraar het dossier goedkeurt, worden de annulatiekosten (min franchise) vergoed om medische redenen. Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met jouw verzekeraar.
Veelgestelde vragen tijdens je reis
Wat indien ik ziek word tijdens de reis?
Indien je hebt gekozen voor onze optionele reisbijstandsverzekering bij Protections verwijzen wij je voor meer informatie i.v.m. de voorwaarden, waarborgen & uitsluitingen door naar de gedetailleerde verzekeringspolis.
Er is steeds een franchise van toepassing.
Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met jouw verzekeraar.
Wat indien ik in quarantaine geplaatst wordt tijdens de reis?
Wij willen jou, als reisorganisatie, samen met de verzekeringsmaatschappij graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om alles op een vlotte manier te organiseren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat wanneer binnengrenzen sluiten, luchthavens dichtgaan enz.
Wat moet ik doen bij de terugkeer van mijn bestemming naar België?
We houden je op de hoogte of een negatieve PCR-test vereist is om terug te reizen naar België. Je vult zelf het Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) in voor je aankomst in België, ook als je gevaccineerd bent. Je ontvangt een QR-code per e-mail. Deze QR-code is jouw bewijs dat je het hebt ingevuld en word je gevraagd bij het inchecken of instappen voor je terugvlucht. Reis je terug uit een rood gebied buiten Europa? Dan moet je je laten testen op dag 1. Enkel bij een positief resultaat moet je in quarantaine. Laat je nog eens testen op dag 7 (bron: https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/ en www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/).